Frågor & Svar

1. Vanliga frågor

Hur blir jag medlem i partiet? 

Svar : Swisha in din medlemsavgift på 100:- om du är ny medlem och 200:- om du är återkommande medlem till 123 016 1927 och märk betalning med namn så är du välkommen i partiet.

2. Vanliga frågor

Kan jag som medlem påverka partiet? 


Svar: Absolut kan du det, vi är ett parti som bygger hela våran politik på folkets röst. Utan röster från folket så kan vi endast jobba på i det tysta.

3. Vanliga frågor

Kommer det att finnas möjlighet att lämna in synpunkter på saker man vill förändra?


Svar: Ja absolut, via vår mail suntfornuft0521@gmail.com så kan ni skicka in era förslag på ändringar/förbättringar till oss ( märk gärna var i kommunen det gäller samt erat namn så vi kan koppla detta, alla uppgifter om er som lämnare stannar hos oss )

Hur blir jag medlem i partiet?

Svar : Swisha in din medlemsavgift på 100:- om du är ny medlem, och 200:- om du är återkommande medlem till    123 016 1927 och märk betalning med namn så är du välkommen i partiet.

Att klaga gör ingen skillnad, var med och påverka politiskt istället. Vi jobbar för Politik i Klartext

KF 2024-02-07

På kommunfullmäktige så kom en punkt upp gällande friskvårdsbidrag för kommunanställda. Detta är en mycket viktig punkt för Partiet Sunt Förnuft. Detta tyckte inte M, S, KD, L, C, MBP, SD, MP och V. INGEN av partierna tyckte att alla kommunanställdas välbefinnande är viktigt. 

Ett friskvårdsbidrag är en förmån som arbetsgivaren kan erbjuda sina anställda för att främja hälsa och välbefinnande.
Det kan inkludera olika former av aktiviteter såsom Yoga, massage, eller andra hälsorelaterade aktiviteter.

(Forskningen visar just att det är mycket höga hälsovinster med friskvårdsbidrag.) 

Vanligtvis täcker friskvårdsbidraget en del av kostnaden för dessa aktiviteter och kan vara skattefritt upp till en viss summa per år per anställd, beroende på lagstiftningen och bestämmelserna i det aktuella landet.

Fördelarna med friskvårdsbidrag inkluderar att det främjar hälsosamma vanor, kan öka motivationen och engagemanget hos anställda, samt bidraga till att minska sjukfrånvaro och öka produktiviteten på arbetsplatsen.

Lite siffror för att påvisa kostnaden : 
ca 3800 anställda i kommunen.
Friskvårdsbidrag på 2000:-/person och år 
Total kostnad för kommunen : 7 600 000:- 

SKR tog 2022 fram en sjukfrånvaroredovisning : 
Sjukfrånvaro totalt : 10,5% 
Långtidssjukfrånvaro (minst 60 dagar) : 45,9%
Sjukfrånvaro kvinnor : 11,4% 
Sjukfrånvaro män : 7,4% 
Sjukfrånvaro ( åldersgrupp 29 år eller yngre : 9,7%
Sjukfrånvaro ( åldersgrupp 30-49 år ) : 10%
Sjukfrånvaro (åldersgrupp 50år eller äldre :  11,3% 

Allt kan givetvis inte byggas bort med friskvård, men är helt säker på att vi skulle få ner ofrivillig sjukskrivning med ett friskvårdbidrag.

7,6 miljoner är inte mycket om man ser till vad det kostar att driva Bandyarenan....

PRIORITERINGAR , PRIORITERINGAR ...... när ska ni andra politiker fatta att PERSONALEN är det viktigaste vi har i Vänersborgs kommun.

Sedan har vi i partiet tröttnat på politiker som hela tiden säger Vänersborg som enskilt ord när man pratar om KOMMUNEN. 
Inse att kommunen är större än Vänersborg. 
Påtala alltid Vänersborgs Kommun som bestämmande organ och inte bara Vänersborg. Genom att ni säger detta så späder ni enbart på erat centraliseringstänk..... ni exkluderar övriga orter som Frändefors, Vargön, Brålanda, Gestad, Vänersnäs, Sundals-Ryr.
Kika på kommunkartan så blir ni varse om att Vänersborg som ort är ganska liten i sammanhanget.



I övrigt på KF så noterades följande : 
Sverigedemokraterna röstar på S
Centern röstar på S
Medborgarpartiet ber om ursäkt och röstar på S
KD röstar på S

Återigen vill jag be om er uppmärksamhet...... analysera vad ditt kommunval har inneburit för dig, vad har ditt val av parti inneburit. 
Väldigt många röstade på SD och hoppades på förändring, jaa förändringen blev som följer : en röst på SD i Vänersborgs kommun är en röst på Socialdemokraterna. ( Om dom har folk kvar i partiet )
Centern har sålt hela sin partipolitiska ideologi för att få sitta i knäet på S : En röst på C är en röst på S.
Medborgarpartiet... ja vad ska man säga : en röst på S

Sluta dalta, börja agera och ta ansvar för Vänersborgs kommun för jösse namn,,

Förändring 2026 - rösta Sunt Förnuft.

Våran grundpelare är och kommer alltid att vara : HELA kommunen ska leva OCH utvecklas! 


Vänersborgs Kommun

Sparkrav, dåliga tider, mindre personal, kostnadseffektivisering mm mm!

Detta är vardagsmat för oss boendes i kommunen, vi som varje månad bidrager med skattemedel för välfärden (skola, vård och omsorg). Ska det behöva vara såhär då? Nej, är det enkla svaret.

Nu läser man istället följande : Samhällsbyggnadsnämnden föreslår kommunfullmäktige beslut att godkänna köpeavtalet med köpeskilling om 14.900.000:- samt bevilja tilläggsbudget med motsvarande belopp för förvärvet av fastigheten i 2024 års budget.

Samhällsbyggnadsnämnden föreslår Kommunstyrelsen att avsätta medel om 100.000:- för markmiljöutredning och byggnadsbesiktning av köpeobjektet.

Och allt detta skall alltså ske genom lån! I dagens läge med höga räntor och hög inflation så väljer kommunstyret att acceptera detta och förverkliga denna högst idiotiska idé.

VARGÖN är också inofficiellt drabbad av detta i form av Hallevibadet.

För i visionen så ingår nämligen:  bygge av ett nytt badhus nära sportcentrum....

Sunt Förnuft anser att ett nytt badhus SKALL byggas på samma plats som hallevibadet finns idag, nämligen i Vargön. Allt annat vore att centralisera. Och detta kommer vårat parti att jobba starkt för, att minska centraliseringen för att HELA kommunen ska leva. Vi tycker istället att man bör stycka upp centraliseringen och ortsanpassa för att få bättre service och mer kvalité för de som bor på respektive ort.

På vilket sätt blir kommunen bättre av att förlägga allt till Vänersborg? På inget sätt är detta bättre för någon. Det är precis lika dött i Vänersborg kl 19:00 som det är i Väne-Ryr eller Vänersnäs, Brålanda, Frändefors.... till skillnad från att otryggheten är större inne i Vänersborg än de flesta andra platser.

Fotbollsterm följer : 

Hade det varit möjligt så hade jag utdelat två gula kort och utvisning för hela kommunstyrelsen för hur man missbrukar ekonomin. Disciplinnämnden hade sedermera bedömt detta som vårdslöst beteende och årslång avstängning hade efterföljt detta.

Var är folkets rätt? Demokrati? Nej , men demokratur :(


Rösta rätt 2026 mot en bättre och starkare kommun.

Dalbobron en het potatis i KF

Förebyggande och säkerhet med Webnet

Rotbach Bridge är en betongbro byggd på 1970-talet som sträcker sig över Rotbach på en gedigen höjd. Bron säkrades upp med hjälp av Jakobs Webnet som placerades horisontellt efter brons långsidor som ett skyddande nät som håller sig på plats med hjälp av stolpar och vajerlinor i rostfritt stål.

Funktionen är till för att motverka att någon faller och skadar sig från bron då nätet istället kan fånga upp.

Den robusta konstruktionen av Webnet som består av vajrar sammanflätade som sedan skapar ett nät är till skillnad från traditionella stängselnät både mer hållbara och nästintill underhållsfria.

Går även att botanisera i för de partier som röstade NEJ till denna lösning eller liknande på denna länk : https://x-line.se/rotbach-bridge-webnet-fallskydd/

Att de som tror att denna lösning skulle äventyra brons hållfasthet borde istället fokusera på hur man gjuter kantbalkar med skarv !! 

Folkets syn på politiken

Så här ser folket på politiken speglat från en undersökning av Novus 2017-02-17.

De flesta vi har pratat med delar fortfarande bilden av denna undersökning dessvärre. Det politiska beslutshjulet snurrar oftast otroligt sakta, varpå det säkerligen "hjälper" till att få folket att känna sig avskärmade och dåligt upplysta. 

Sunt Förnuft har som mål att ta politiken mycket närmare medborgarna. 

Politik är till för att förändra till det bättre. Tycker ni att det är vad som händer i Vänersborgs kommun??

Tänkvärda frågor

1. Tänkvärda frågor

Anser du att Vänersborgs kommun prioriterar människors välfärd så som skola, vård och omsorg?

Anser du att politikerna gör sitt yttersta för att invånarna skall känna sig omhändertagna?

Fråga dig själv, vad kan jag bidraga med för kommunens bästa?

Anser övriga politiska partier att man är fiender? 

Ska man inte inom politiken jobba tillsammans för invånarnas bästa, så tycker Sunt Förnuft att det borde vara. Vi kommer alltid att lägga fokus på invånarna före skrytbyggen.

2. Ekonomisk prioritering 

Tycker du att Vänersborgs kommun redovisar var skattepengarna går till på tillfredsställande sätt? 

Tycker du att kommunen arbetar med  en hållbar ekonomisk fördelning över HELA kommunen?

3. Byggnadsförvaltningen

Anser du att byggnadsförvaltningen gör allt dom kan för att hjälpa gemene man? 

Anser du att man besitter rätt kompetens i byggnadsnämnden?

Anser du att ledamöterna på byggnadsnämnden tar beslut fattade via lagboken?

"Partiet för alla"

Vill du bli medlem och vara med och påverka?!

Dina tankar och ideér är viktiga för oss

Bli först att läsa våra nyheter!

Fotogalleri

suntfornuft0521@gmail.com     

Vi finns även på sociala medier, klicka på länken  https://www.facebook.com/profile.php?id=100093525918563